Regels die u moet respecteren

Asielzoekers moeten de regels van de opvangplaats respecteren. 

Wanneer u in uw opvangcentrum aankomt, legt een medewerker u uit hoe het centrum werkt en welke regels u moet respecteren. Hij/zij zal u een document geven dat alle regels uitlegt. Dat document is het huishoudelijk reglement. Dit document bestaat in meerdere talen. Dit document is zeer nuttig. Het is belangrijk dat u het goed begrijpt.

Als iedereen het huishoudelijk reglement respecteert, blijft uw opvangplaats rustig en schoon. Dankzij het huishoudelijk reglement is de veiligheid van de bewoners verzekerd. Het huishoudelijk reglement regelt ook het binnenkomen en het verlaten van het gebouw.

Verbod op geweld en wapens 

Binnen én buiten het opvangcentrum is het gebruik van geweld verboden. Messen, steekwapens of voorwerpen die als wapen kunnen worden gebruikt, zijn verboden.

De medewerkers van het opvangcentrum kunnen uw kamer en kast controleren om dit verbod te handhaven. Messen en steekwapens worden altijd in beslag genomen. U krijgt die niet terug bij vertrek.

Als u het verbod overtreedt, riskeert u een zware sanctie: een transfer naar een ander opvangcentrum, uitsluiting uit het opvangnetwerk of vervolging door de politie. Het opvangcentrum kan bepaalde informatie ook doorgeven aan de politie en andere bevoegde (overheids)diensten.

Als u bij aankomst in een opvangplaats gevaarlijke voorwerpen bij u heeft, moet u deze aangeven bij een medewerker. Het opvangcentrum zal de gevaarlijke voorwerpen in bewaring nemen.

Sancties

Als u het huishoudelijk reglement niet respecteert, kan de directeur van de opvangplaats een sanctie nemen. Als u niet akkoord gaat met de sanctie die u van de directeur hebt gekregen, dan kunt u in beroep gaan tegen de beslissing van de directeur.

In het huishoudelijk reglement staat uitleg over de sancties en over het beroep. Uw sociaal assistent kan u de regels ook uitleggen.

Klachten

Het huishoudelijk reglement zegt ook dat als u niet akkoord gaat met de omstandigheden in uw opvangcentrum, dat u een klacht kunt indienen bij de verantwoordelijke klachten van uw opvangplaats.

Bent u niet tevreden met het antwoord van uw opvangplaats? U kan een klacht indienen bij de regiodirecteur Noord of Zuid van Fedasil (via info@fedasil.be).

Bent u niet tevreden met het antwoord van Fedasil? U kan een klacht indienen bij de federale ombudsman (via www.federaalombudsman.be/nl).